V krátkém úvodu jsem jako jednu z předností ASp uvedl docela rozsáhlé preference, taxe na ně teď pojďme mrknout trošku podrobněji - ale opravdu jenom trošku:-), vše je srozumitelně popsáno v guide a pokud máte díky neznalosti jazyka anglického problémy, směrujte případné dotazy na konferu... Vezmeme to hezky popořádku, takže se, milé děti, pohodlně usaďte, lízátka do pusy a hezky poslouchejte, co vám strejda pecaN bude vyprávět!

1) MACHINE TYPE SELECTION - emulovat můžete 48K, 158K nebo Amstrad 128K+2, přičemž 48K může být buď revize 2 nebo 3. standardně je nastavena 3ka a já jsem neměl důvod toto měnit. Typ emulovaného Spectra pochopitelně nelze měnit během emulace bez následného resetu - a proč taky? Ve snapshotech (ne .tap a tzx!) je dle guide uložena informace o kompatibilitě programu, takže ASp si automaticky nastaví 48K nebo 128K nezávisle na vašem nastavení. Ale u některých her (Letris.Z80, nebo dema od E.S.I - jsou psány pro 48K) tohle nefungovalo a program pak neběžel správně, když jsem ho nahrál v 128K módu. Obecně vám však doporučuju mít defaultně nejvýkonnější Amstrad 128K+2. Pokud něco nepojede na něm, na 99 procent to "nedá" ani 128K, stačí tedy jen přepnout do 48K a příslušný softík by měl běžet jak malina!

2) SPEED SYNCHRONISATION - standardně je samozřejmě nastaveno 100% - čili normální rychlost Spectra. V kapitolce o .tzx se dozvíte, že užitečná je i volba MAX - emulace si pak vezme všechen čas procesoru a vypne se zvuk. Ale je v tom zřejmě nějaká finta, Pegasos je pochopitelně příliš výkonný na to, aby ho zahltilo nejaké Spectrum, a tak i když TaskManager ukazuje při volbě MAX zatížení 100 procent, MorphOS je dále velmi svižný - narozdíl třeba od UAE, které si skutečně vezme 100procent - alespoň na mojí G3/600. No a zpomalení emulace třeba na 50 nebo 75% jsem využil jenom při típání screenshotů, jiné využití mě nenapadá. Volbu MAX lze ještě velmi fikaně využít při textovkách bez zvuku - výpis textu je pak přece jenom poněkud rychlejší:-)

3) AUDIO - přiznám se, že ohledně zvuku jsem se v nastavení vůbec nehrabal, pouze jsem si nastavil AHI mód na 16bit stereo++ 44100Hz. Stereo mám nastavené na ACB a buffer střední (medium). Můžete experimentovat, pokud chcete, ale přednastavené hodnoty fungují bez nejmenší chybičky.

4) DISPLAY TYPE - klasika, buď zobrazení na vlastním screenu nebo v okně. O kritické chybě při použití okna jste už (DOUFÁM!!!) četli v úvodním upozornění, vlastní obrazovka funguje naprosto hladce!

5) SCREEN - zde si vyberte požadovaný screenmód - já mám 320x256 8 bit v 32 barvách, to na Spectrum samozřejmě úplně stačí. Mezi 8,16 a 32bitem není při zobrazení poznat žádnej rozdíl, tak proč plýtvat paměťou. Ostatní volby v tomhle submenu mě nijak zvlášť nezaujaly a tudíž jsem na ně ani nešáhl...

6) WINDOW - nepotřebujete...

7) FRAMESKIP - nepotřebujete... ASp není fbzx!!! - ponechte defaultní nastavení (Frameskip 0, adaptive)

8) MISC. - ani tady vás to nemusí nějak zvlášť zajímat, hlavně zkontrolujte jestli máte zapnut AY obvod u 48K (Add AY Chip to 48K model) a zapnuty Fx klávesy v průběhu emulace...

9) ROM CONFIG - vše je opět nastaveno autorem k plné funkčnosti, ROMky máte v archivu, takže opět nemusíte dělat vůbec nic!

LOAD SETTINGS + SAVE SETTINGS - no comment:-)

Inu, možná se vám bude zdát tato kapitolka poněkud odbytá, protože špatné nastavení nůže mnohdy vést ke tomu, že zcela zbytečně "zaříznete" program, jenž vám mohl přinést spoustu užitku! Ale jaxem několikrát zmínil výše, defaultní nastavení ASp je NAPROSTO vyhovující, samozřejmě až na to zpropadené zobrazení v okně... takže vám nezbývá, než si to zkusit na vlastní CPU a pak snad pochopíte...



ZPĚT DO HLAVNÍHO MENU