ASp GUI A máme tu konečně první obrázek, kerý nám ukazuje jak krásně funguje SGrab:-) a samozřejmě taky vypovídá o tom, jak skromné, ale přitom nesmírně přívětivé a funkční má ASp GUI. Význam gadgetů "RUN", "STOP" a "RESET" by pochopil i středně retardovaný kokršpaněl a tudíž je s lehkým úsměvem přejdu:-) Navíc je možná ani nebudete potřebovat, protože ASp podopruje drag&drop. A vlastně i další funkce jsou totálně blbuvzdorné!

1) Load Snapshot překvapivě nahraje do "Spectra" snapshot. Uf, to byla opravdu inteligentní věta... Pak už stačí jen spustit emulaci a pařit případně pracovat s programem, sledovat demo... Asp podporuje téměř všechny druhy snapshotů. konkrétně jsou to Z80, SNA, SP, Z80, SLT a FRZ. Na poslední dva jsem nenarazil, avšak s ostatními jsem neměl jediný problém. No a ještě tu máme tajemný .TRD, kterej zatím není podporován, avšak autor to má prý v plánu.

2) Save snapshot - geniální funkce! Opravdu, opravdu super! Pokud během emulace zmáčknete F3, ASp si sám zapauzuje běžící program a otevře requester pro uložení aktuálního stavu emulace! Chápete to?! Paříte třeba R-type, nebo Tetris2 a už vás strašně bolí oči nebo ruce, nebo musíte pařbu z nějakého jiného důvodu přerušit... Tak si hru pomocí F3 uložíte a pak můžete ASp klidně ukončit, vypnout Pegasa a jet třeba na severní pól a až se za půl roku vrátíte a znova zapnete ASp a nahrajete takto uložený snapshot, pustí se přímo v momentě, kdy jste ho uložili, tedy třeba klidně v půlce hry!!! Takovou možnost jste na Spectru samozřejmě neměli a věřte mi, že si na to zvyknete HODNĚ rychle!!! Vzhledem k tomu, že pokud spectrácká hra nabízí možnost save, tak samozřejmě počítá s kazeťákem, a to by na Pegasovi jaxi neklaplo:-)) Takže bez funkce "Save snapshot" by ASp stejně jaxi byl pro spoustu her (Dizzy, Twilight, textovky...) k ničemu, kdybyste je museli hrát vždy znova od začátku!!! V podstatě jediným formátem vhodným při ukládání je .z80 který je nejuniverzálnější a použitelný snad v každém emulátoru i na těch nejexotičtějších platformách - já osobně v ničem jiném neukládám. ASp nabízí i omezenou možnost ukládání .tap souborů, ale proč?

3) Insert tape - slouží pro práci s .tap a .tzx soubory. Tyhle dva formáty se používají zejména pro vícedílné hry a dema, ale jejich existenci já osobně shledávám poněkud zbytečnou. Proč? Pokud si nahrajete do ASp .tap nebo .tzx soubor a spustíte, pak nastanou dvě možné situace:

- jste-li v 48K módu, objeví se klasická úvodní obrazovka s nápisem @ 1982 Sinclair Research Ltd a vy musíte ručně(!), jako za starých časů pomocí kláves "j" a 2x "alt+p" napsat LOAD "" a potvrdit RETURNem.
- pokud emulujete 128K Spectrum, stačí jen stisknout RETURN

Paxe příslušný program nahraje. Navíc u souborů s příponou .tzx vás velmi často může ještě potkat taková úsměvná patálie - přečtěte si o tom v kapitolce "TZX Extra":-)) Opravdu mi není jasný smysl .tap a .tzx formátů a tak to řeším jediným možným způsobem : nahraju je a pak ihned převedu do formátu .z80! Nevím, zda je to možné u všech .tap a .tzx programů, ale zkoušel jsem to u vícedílných dem SHOCK MEGADEMO a LYRA2 a taky u Twilightu - vše fungovalo bez problémů, jednotlivé části se samy přihrávaly, takže snad budete úspěšní i u jiných programů. Přece jenom ruční psaní povelů pro nahrátí se už v 21. století nenosí:-))

GUI ještě nabízí volby "Eject" pro "vysunutí" kazety z magneťáku a "Browse", umožňující vám prohlédnout si obsah "pásky", ale já osobně jsem je vůbec nevyužil a tak je pouze zmiňuju.

ASp lze samozřejmě usměrňovat k obrazu svému i během emulace. Kdykoli se můžete pomocí "Amiga + M" přepnout do MorphOSu (ale pozor, emulovanej program/hra BĚŽí pořád dál!!!:-)) a měnit třeba preference, nebo nahrávat/resetovat/ukládat snapshoty. I obrázky lze z ASp vymlátit pomocí (to byste určitě neuhodli:-))) funkce "Grab Display" - jediný sejvovací formát jest IFF. Pro manipulacu se snapshotama je však možné a pohodlné využít tyto milé klávesy :


F1 - Load
F3 - Save
F6 - Reload
F7 - Tape Start/Stop
F9 - Reset

Z tohoto miniseznámku vyplývá, že nelze samotný ASp pauznout, což mi docela chybělo, některé hry, o demech nemluvě, jaxi zastavit nelze a občas se mi při típání screenů nepodařilo napoprvé vyseknout nějaký smysluplný obrázek... No a taky vám musí být jasné, že autor nemá rád dvojku, čtyřku, pětku a osmičku:-))))

Kapitolku o použití uzavřu velice důležitou funkcí ASp, jíž by měla být možnost použití joysticku ve hrách. Píšu "mělo by", protože jaxi na Pegasosu momentálně žádnej neprovozuju, ale kvůli UAE o nějakém uvažuju. Takže můj recenzentský přínos v joystickové kauze bude totálně nulový a nezbývá mi, než požádat nějakého pegasího majitele veselé křížové páčky, aby vzal tento úkol na svá bedra! Úplně poslední větičkou budiž zmínka o přítomnosti Arexx portu v ASp, avšak k mé velké lítosti jsem s Arexxem nikdy nějak nepřišel do kontaktu, takže ani z tohoto mráčku nezaprší:-((



ZPĚT DO HLAVNÍHO MENU