Docela by mě zajímalo, jestli vůbec existuje nějaký i ten sebeprimitivnější počítač, na kterej by nevznikla aspoň jedna jediná gameska!!! To je ale stejně vcelku jedno, protože tady mluvíme o Spectru, což je prosím pěkně jeden z mohutných průkopníků herní zábavy a bezpochyby mu náleží velký dík za podíl na rozvoji herního průmyslu! Kdo by to byl před těmi 25 lety byl řekl (no dobře, MOŽNÁ kdysi dávno Jules Verne:-))), jaxe hezky dostaneme od Manic Minera až po GTA San Andreas nebo HalfLife2... prostě "naše" odvětví dnes dává na frak dřívějším suverénům - filmu a hudbě.

Myslím si, že nezaškodí občas si od těch čímdál dokonalejších pecek trošku odpočinout a přijmout pozvání do světa 50kilobajtových drobečků, mnohdy však zábavnějších, než jejich současní neskonale nakynutější bratříčci. A já, protože su hodnej a ochotnej, vám nabízím pár mých tipů. Samozřejmě že tohle je jen MALIČKÝ výběr, nerad bych řešil ohlasy typu "ty vole, kde je XYZ a hlavně ABC, taková bomba, 'sem to pařil tři noci v kuse a ty to tam nedáš!:-)))". Sám bych teď z fleku dokázal vyjmenovat další desítky her, jež jsem na Didaktiku rád vařil, ale musíme zůstat v rozumném rozsahu recenze a navíc, vše si můžete osobně vyzkoušet díky odkazům...


Commando Daley Thompson's Decathlon Exolon

COMMANDO - tak to by mě teda zajímalo, jestli vůbec existuje někdo, kdo by neznal veleslavný film s nabušeným Arnoldem, jenž kvůli svojí dcerce zabije desítky znepřátelených vojáků - inu, klasický americký velehrdina:-). A spectrácká verze rozhodně nedělá tomuhle snímku ostudu! Velice věrně totiž kopíruje Schwarzeneggerovu brutální osvobozovací akci a od první vteřiny po spuštění hry se na vás vyvalí horda pixeloidních vojáčků čekajících na včeličku z vašeho kulometu nebo na nějaký ten granátový pozdrav. Jediný rozdíl oproti filmovému Komandu tady však přece jen je - obtížnost dosahuje poněkud závratných výšin a narozdíl od taťky Arnolda jsem zatím úspěšný nebyl. Asi mu budu muset napsat mail do jeho guvernerského počítače, aby mi poradil jak na to:-)) Tato gamesa je prostě všeobecně uznávaná spectrácká klasika, berte všema deseti a hrejte! Jaxi Commando seženete, to už je ovšem na vás - není totiž uvolněn jako abandonware...

DALEY THOMPSON'S DECATHLON - hned při popisu druhé hry mě napadá, že snad všechny hry napsané pro Spectrum jsou slavné:-) Ne, samozřejmě tomu tak není, ale sportovní desetibojařský nářez pojmenovaný po slavném Britovi Daley Thompsonovi proslul na tehdejší dobu vynikajícím zpracováním a perfektní atmosférou i motivací k neustálému zlepšování a musím říct, že i dnes mě nechutně pohltil. "Nejvychytanější" je ovšem legendární ovládání!!! Jak běhat na počítači? Jednoduše, každé noze přiřadíme jednu klávesku nebo pohyb joysticku no a zběsilým kmitáním přimějeme toho nešťastníka na monitoru, aby letěl s větrem o závod!:-)) Pamětníci ví, o čem mluvím (já osobně jsem na Didaktiku kvůli téhle hře odrovnal dva joysticky), ostatní so to zkuste sami a pánbůh pomáhej vašim prstům...

(pokračuju v psaní po desetiminutové přestávce - musel jsem nechat trochu odpočinout prsty po pařbě Decathlonu - achjo, nelehký jest úděl recenzenta:-)))

EXOLON - dobrá, už se vás nebudu ptát, jestli Exolona znáte, ani se nebudu rozplývat jak je slavný:-) Perfektně nakreslené, animované, ozvučené a ohudbené klasické dobrodružství kosmonauta dokázalo rozsvítit bojový úsměv na tvářích statisíců tehdejších pařanů!!! TOHLE byl podle mě základ pro pozdější hopsačky a skákačky - navíc chlapi z Hewsonu dokázali, že Spectrum i přes všechny svoje mouchy dokáže báječné věci. Přeju vám, abyste stejně jako já zažili půlnoční přemlouvání svého souseda, aby už přestal hrát Exolon, vypadl z mého pokoje a šel se domů vyspat, jinak že mi toho Didaktika zavaří! (a stejně nešel, pařil ještě hodinu, parchant:-))

HIGH NOON - kdo při pohledu na obrázek neuronil slzu dojetí, ten určitě Spectrum nikdy neměl!!! Na žlutém pozadí černý kovboj vlevo, černější kovboj vpravo, ještě více černější dva kaktusy a mezi tím vším se motá úplně ze všech nejčernější dostavník vypadající jako záchodová mísa. V proklatě nízko visících koltech šest nábojů. Cílem je samozřejmě ten šmejd na druhé straně. Kaktusy lze prostřílet, dostavník ne. Po každém zásahu se mrtvý westerník změní v rakvičku a vystoupá do nebe za doprovodu nervydrásajícího pípání, které brzo budete nenávidět, ale v nestřežené chvilce si ho budete zaručeně pobrukovat:-)

MATCHPOINT - kdysi tak mnou hodně pařená tenisovka rozhodně není jediným pořádným zpracováním bílého sportu pro ZXko, ale má v sobě něco, co mě nutilo hrát někdy až do zemdlení. Když překousnete dva úplně stejně vypadající africké černoušky v rolích hráčů, hranatý míček a diváky-čtverečky, čeká vás příjemné prostředí, velký kurt a neomezený pohyb po něm a tím pádem i docela dobrá hratelnost - ale pouze na prvních dvou obtížnostech! Na nejtěžší obtížnost je MatchPoint v podstatě nehratelný, protože AI není žádný nazdárek a počítač si vás náležitě vychutná. Stejně jako u všech akčních her VŘELE doporučuju joystick! Jinou alternativou budoucích Lendlů na Spectru může být třeba graficky mnohem lepší Passing shot, ten ale používá velice podivný pohled z ptačí perspektivy, jenž absolutně zabíjí dynamiku tak rychlé hry, jakou tenis bezesporu je a navíc odhadnout dopad míčku na kurt je nechutně obtížné. Podobný nešvar bohužel postihl i Simulador Profesional de Tenis - další sqjele naprogramovanou hru od Španělů z Dinamic. Zde je pohled na hru už klasický, hráči jsou perfektě nakresleni a rozhýbáni, ale po prvních několika úderech se zřejmě stejně jako já zhroutíte nad tím, jak nerealisticky a debilně se míček pohybuje - a to je hrozná škoda, protože jinak to mohl být absolutně super nářez. Ale stejně si po pár odehraných setech v jakémkoli tenisu na jakékoli platformě řeknete "Díky bohu za Amigu a Great Courts 2!!!


High Noon Match Point Pacmania

PACMANIA - zpracování legendární velké usměvavé kuličky požírající menší kuličky a zdrhající přitom před zlými zamračenými duchy se dočkalo snad stovky různých zpracování a variací, mě však asi nejvíc oslovila tato izometrická. Veliká bludiště, spousta bonusů - prostě klasická předělávka z automatů, však taky tohoto Pacmana programovali automatoví specialisti v Namcu. Navíc přibyla možnost duchy přeskakovat. Při originální Spectrácké rychlosti se to poněkud vleče, ale zkuste urychlit emulaci na 150 procent a uvidíte ten šrumec!:-))

PANG 128K - PROBOHA!!! Tak přesně tohle a mnohá jiná, většinou nepublikovatelná slova, se mi hemžila hlavou poté, co jsem do ASp nahrál a spustil Panga ve verzi pro 128K Spectrum (zvědavost byla prostě silnější než já)... Můj idol, moje modla, jedna z absolutně 5 TOP her v mém soukromém herním žebříčku, kterou preventivně pařím pod UAE alespoň jednou za týden, a kterou jsem bez váhání v Amiga Continued ohodnotil krystalicky čistou desítkou z deseti, dorazila i na Spectrum - a přátelé, TOHLE JE KATASTROFA!!! Nevím, CO a KOMU z Oceanu ten roztomilej klučina provedl, že ho po nádherné Amiga verzi donutili zabydlet se i na osmibitu!!! Samozřejmě jsem nečekal, že to bude takovej nářez jako na Amize, ale DVĚ barvy na screenu, úplně přeházené songy oproti originálu a hrozně špatně reagující ovládání jsem přece jenom nečekal!!! Nikdy jsem na Spectru v assembleru nekódoval, ale ať mi nikdo neříká, že Pang by nešel udělat líp!!! ZX verzi Panga se fakt vyhněte nejširším obloukem na světě!!! A teď mě omluvte, jdu si pustit UAE a Panga, abych očistil svou mysl od té hrůzy...!!!

PARIS DAKAR - chtěli jste někdy mít možnost projet si nejslavnější závod světa? Pak můžete zkusit relativně vydařenou gamesku od španělských coderů říkajících si Zigurat. Ale pozor! Tohle není žádná arkáda, musíte sledovat cestu podle itineráře a taky stav automobilu, jinak z vašeho snu dojet do Dakaru bude fiasko. Přiznám se, že mám trochu potíže se do hry pořádně dostat, ale nějakým záhadným způsobem mě ParisDakar stále přitahuje. Nevýhodou je španělština, nicméně ve FIFU č.20 je uveřejněn návod, takže pokud by někdo měl zájem, dejte mi skrz konferu vědět a já bych se pokusil ho oskenovat a poslat.

R-TYPE - MEGAHIT!BOMBA! Jestliže předchozí hry jsem označil za proslavené, pak tahle parádní střílečka od Electric Dreams je opravdu NAPROSTÁ A TOTÁLNÍ ŠPIČKA!! Nenajdete na Spectru mnoho lépe naprogramovaných gamesek! Osm levelů plných intenzivní akce, spousta barev, zvuky, plynulý scrolling - bože můj, je TOHLE vůbec Spectrum?!! Když už žádnou jinou z mého seznamu, R-TYPE si prostě musíte vyzkoušet, ale pozor, obtížnost roste do závratných výšin a bez joysticku si taky nedělejte příliš velké iluze... R-TYPE uděluju zlatou hvězdu, je to opravdu jeden ze symbolů Spectra!!! Má stále i dnes svoje dobré jméno, čehož důkazem je i fakt, že není uvolněna jako abandonware a proto zde nenajdete odkaz k jejímu stažení...


Pang:-( Paris To Dakar R-Type!

ROBIN OF THE WOOD - Jeden z anglický národních hrdinů samozřejmě nemohl programátory zůstat nepovšimnut a i on se dočkal několika verzí pro všemožné platformy (A MÁME HO SLÍBENÉHO I PRO MorphOS!!!). Já osobně jsem se setkal s několika z nich a za nejvydařenější pokládám právě ROTW. Má to takovou zvláštní atmosféru, tohle pobíhání po pěkně prokresleném a rozsáhlém Sherwoodu, kosení klasických vojáků známých z filmů, sbírání všeho možného - shrnuto a podtrženo, velice pěkná akční adventurka, vím, že to píšu furt:-), ale ROTW patří k těm mým absolutně nejoblíbenějším osmibitovým kouskům. Vytípal jsem 3 obrázky, které by vám mohly trošku napovědět, pokud Robina neznáte, avšak pravou kvalitu hry oceníte až když si ju zahrajete!!!...


Robin Of The Wood 1 Robin Of The Wood 2 Robin Of The Wood 3

TITANIC 1 + TITANIC 2 - v dobách, když ještě DiCaprio a Kate Winsletová sotva tušili, že si zahrajou ve velkofilmobraku na motivy snad nejslavnější katastrofy všech dob, MY už jsme na Spectrech a Didaktikách proháněli chudáka potápěče, jenž v prvním díle zoufale hledal ztracený vrak té legendární skořápky a když ho nalezl, brousil si zuby na poklad skrytý v jeho útrobách. Proti byla různá mořská havěť, žraloci, omezená zásoba kyslíku nebo třeba radioaktivní odpad "odložený" lidskou rasou do oceánu. Perfektní provedení je u španělské firmy Toposoft samozřejmostí a dvojpařbu TITANIC si rád občas připomenu, ačkoli ji už znám nazpaměť. A ještě upozornění : po netu se válí všude možně mapy k oběma dílům, ale pokud si chcete opravdu tyhle jedinečné hry užít, zapomeňte na ně a spolehněte se jen na sebe...

TOUR 91 - když si můžeme na Spectru hrát Paris Dakar, proč nezkusit i Tour de France?! Spolu s Dakarem jsem Tour 91 objevil až těsně před "uzávěrkou" svojí recenze, ale zaujaly mě natolik, že jsem je sem nakonec vpašoval obě. Mají mnoho společného - Tour 91 je opět sqjele graficky zpracovaný, opět je španělsky no a taktéž má jakési podivné kouzlo nutící nebohého pecaNa znovu a znovu šlapat do pedálů... Hra má několik částí, ta první vás možná odradí, neboť je to rychlostní zkouška v níž musíte jenom zběsile šlapat, a to stejným způsobem jako v Daley Thopmson's Decathlon - tedy střídavým mačkáním dvou kláves. Tato část, i když se tomu možná zasmějete, představuje jeden z grafických a animačních vrcholů na ZXku! Zbytek prozrazovat nebudu, ale přes druhou velmi obtížnou část Tour91 jsem se já lamer ještě nedostal, ach jo:-(((

VIDEO POOL - i tento kousek zřejmě budete znát. Hrdý název skrývá prachobyčejný dvojrozměrný kulečník viděný shora, na počet barev by vám taky vystačily prsty jedné ruky, ale je velmi zábavný a hratelný. Vznikl už v roce 1984 a jeho poslovenštěná verze se dodávala na úvodní kazetě k Didaktiku Gama. Respektuje fyzikální zákony a obsahuje několik variant hry. Na nějaký čas lehce nadprůměrné zábavy vám rozhodně vystačí.


Video Pool Tour 91 Titanic 1

ZPĚT DO HLAVNÍHO MENU