Až bude někdo jednou psát článek o herních sériích, těžko si bude moci dovolit ignorovat tenhle těžkotonážní nášup perfektních "vaječných" příběhů od britských fenoménů Codemasters! Jednoznačně nejrozsáhlejší a dle mého skromného názoru samozřejmě i nejkvalitnější herní opus na Spectru si u mě díky mojemu pozitivnímu adventure faktoru vysloužil poctu v podobě samostatné kapitoly!
Ale Codemasters nebyli vždycky machři jenom na vajíčka:-) V začátcích firmy vyrobili a produkovali spoustu všemožných simulátorů (možná znáte třeba sqjelej BMX Simulator), ale jednoho (snad) krásného dne roku 1987 spatřil světa ON - zakulacený a přece špičatý, nevelký vzrůstem ale odvážný a přitom neskutečně roztomilý hrdina DIZZY! Po uvedení na trh to dlouho vypadalo na propadák, paxe ale strhla opravdová DIZZY mánie a každý majitel ZXka chtěl v kůži onoho sympatického vajíčka pomoci chránit jeho skořápkové spoluobyvatele před zlým čarodějem Zaksem a jinými nebezpečími! FIFO uvádí, že třeba takového "Treasure Island Dizzy se od ledna 89' do července 91' prodalo přes 100 000 kusů, což myslím hovoří za vše. Zde uvádím malý přehled her, ve kterých Dizzy vystupoval.
Jak vidíte, nejen adventury byly životní náplní našeho drobečka, ale přece jen mu seděly nejvíc! Například "Dizzy Down The Rapids!" byla akčňárna, v níž musel chudák Dizzy přeskakovat po sudech plovoucích po řece a musím říct, že tohle opravdu není ani můj ani jeho šálek čaje. Mnohem lepší porci zábavy si užijete při řešení zapeklitých úkolů v rozsáhlých (některé díly mají i několik desítek screenů) adventurách.
Grafika a animace mi u všech her, co jsem pařil, připadne na stejné (čti velmi dobré) úrovni, samozřejmostí jsou pěkné melodie, o něž se stará AY no a hratelnost snad obhajovat nemusím. Nevýhodou může jistě být angličtina, myslím však, že míra listování ve slovníku by neměla převýšit obvyklou mez, měli byste vystačit s průměrnou znalostí jazyka - navíc některé díly měly "tu čest" být přeloženy do jazyka českého.
Věhlas série později logicky vedl ke konverzím na jiné platformy, Crystal Kingdom Dizzy na Amize jsem si fakt moc oblíbil a budu se muset podívat po dalších dílech (pokud jsou) přepsaných pro náš milovaný stroj. Obchodní značka Dizzy prostě nestárne, čehož důkazem je fakt, že na nějaké uvolnění jako abandonware můžem u Dizzyho zapomenout - ale to se vlastně týká všech her od Codemasters, takže odkaz na stažení zde nehledejte...
Nevím, kde se nyní ten teď už jistě dospělý vejcovitý chlapík nachází, ale ať už se právě obrací v hrobě nebo někde v ústraní čeká na svou novou šanci (třeba pro MorphOS:-)), uděluju mu zlatou hvězdu za celoživotní přínos v oblasti počítačových her!
!!! Po uzávěrce:-)) : V Levelu Mini 130 je jakoby náhodou:-) článek o této sérii a je v něm maličký a neoficiální příslib toho, že by se Dizzy mohl v novém století vrátit na monitory!!! Třeba to bude pod SDL, abysme mohli pařit i my:-)))