Kdysi za dávných časů se říkalo "Co Čech, to muzikant". To je možná pravda, avšak s masivním útokem počítačů všech možných druhů se nám tohle rčení postupně vykrystalizovalo na poněkud vznešeně znějící "Co Čech, to programátor":-) Nebudem chodit kolem horké kaše ani kolem ničeho jiného a rovnou si řekněme, že i české a slovenské prsty bušící do klávesnic Specter a Didaktiků dokázaly leckdy stvořit zaznamenáníhodná dílka - nu seznámení s několika kousky nesoucími pečeť "Czech a Slovak made"a se nyní, pokud máte zájem, můžete seznámit...


Belegost Heroes92 Archeo

BELEGOST - no tak kvůli téhle perle udělám výjimku v abecedním řazení popisovaných her a zařadím ji na čestné první místo. Belegost je totiž v mých očích nejlepší českou hrou na Spectrum, se kterou jsem se kdy setkal - i když je to jenom "blbá textovka" (tak ju zhodnotil kamarád, těžkej PC lamer a přitom ju ani nezkusil!). Belegost, smiřte se s tím nebo ne, je mistrovským dílem Zlatého trojúhelníku (Fuxoft, T.R.C a Cybexlab) a bez debat nejlepší textovka z těch všech, co mi prošly pod rukama, a to myslím napříč všema platformama!!! Ač zasazena do světa J.R.R Tolkiena, od něhož jsem nikdy nic nečetl a neviděl ani kousek filmového zpracování Pána prstenů, příběh vymyšlený pro tuhle hru mě ihned pohltil a já si mohl užívat báječné atmosféry, perfektně vymyšlených a LOGICKÝch problémů, pohodlného interface a hlavně, HLAVNĚ naprosto bezkonkurenční hudby od zvukového mága Františka Fuky. Absolutně nechápu, JAK sakra mohl takovým GENIÁLNÍM způsobem vystihnout atmosféru hry!!!



HEROES 92 SOFT PACK
-------------------
V roce 1992 vypustila firma Proxima v rámci 10 oslav "narození" ZX-Spectra textovku Heroes92. No a aby na té kazetě nebyla tak osamocena, přidali ještě další 4 hry. Jelikož originál této povedené kolekce vlastním (stál mě tehdy tuším něco kolem 200kč), dobře ty gamesky znám a protože jsou velmi dobré, nesmím je zde opomenout. Ke stažení jsou pouze jednotlivě, ale patří k sobě a tak je budu mět hezky u sebe:-)

HEROES92 - pilotní hra, ač opět jen prachobyčejná textovka, je opravdu neotřelá a originální. Vzdává hold postavám z historie spectráckých her a taxe v roli nebohého šéfinspektora Clouseaua setkáte s Lemmingem, Terminátorem, Robocopem... víc nebudu prozrazovat. Hra je velmi dobře nakódována, semtam se určitě i zasmějete a bráno z uživatelského hlediska - má už dosti propracovaný interface a krutě vydařenou AY hudbu. Neváhejte a pařte - nebudete zklamáni - teda pokud textovky můžete, samozřejmě:-))!

ARCHEO - velice pěkná adventurka, jež si mě získala svým námětem, týkajícím se Mayské civilizace. Přehledné a pohodlné ovládání vám dovolí soustředit se pouze na řešení herních hádanek a ačkoli obrazovka zrovna nehýří barvami, já osobně jsem si Archeo velice oblíbil a strávil jsem u něho docela dost času - ať už kdysi na Didaktiku, nebo teď díky ASp...

ORION - sice nehorázná kopie R-Type, ale pěkně graficky a zvukově provedená, tak proč ne? Není tak těžká jako její veleslavný předchůdce, podařilo se mi ji na Didaktiku dvakrát dohrát, ale chce to fakt joystick. Pěkná úvodní písnička (AY) a velice sympatický mrkající hlavní hrdina (to by mě xakru zajímalo, KDO nebo CO to vlastně je,he?:-)) v roztomilé raketce.

JET MAN SILLY - stejný typ střílečky jako Orion, ale není tak rychlá, zato je o pořádnej kus těžší. Spousta objektů na obrazovce, barvy a neustálá akce a přesto je to krásně plynulé.Holt zlaté české ručičky! Akorát ty zvukové efekty nemusí vždy lahodit vašim zhýčkaným ouškám, jasné?:-)))

ÚTOK BÍLÉ MYŠKY - nerad bych, abyste získali dojem, že každá česká věc na Spectrum je super hit, ale další miniadventurka (od stejného autora jako Jet Man Silly - je to Jiří Brabec alias Jousoft HKK) si opět vyslouží velice příznivé hodnocení!! Nebohá myška je uvězněna v laboratoři a s tím se samozřejmě nemůže spokojit, takže vyráží hledat cestu ven. V jednoduše nakresleném prostředí je docela hodně věcí k sebrání a použití, takže nudit se rozhodně nebudete. Fakt sympatickej kousek, tenhle Útok bílé myšky, to mi teda věřte. A dokonce nemá jenom jeden konec a to je na českou hru pro ZXko z roku 1993 docela nevídané! Opět si postěžuju na zvukové efekty, no ale když si ztlumíte zvuk a pustíte si v tasku DeliTrackera s Guitar Slingerem, hned to půjde líp:-)) Mimochodem, bílé myška dostala o pár let později šanci prožít si znovu své dobrodružství i na Amize, s perfektní hudbou od Mirka Hlavičky. Pokud by jenom tak čistě náhodou někdo z vás hru měl, ozvěte se, please!


Orion Jet Man Silly Útok Bílé Myšky


STAR DRAGON PACK
----------------
I tuhle kazetku vlastním jako originál, koukám, že i to Spectrum mě přišlo na docela slušné prachy:-) Ještě se k ní vrátím v kapitole TZX EXTRA, zde jsou všechny níže minirecenzované kousky ku stažení jednotlivě.

STARDRAGON - hlavní trumf této kompilace mě z nějakého mě neznámého důvodu příliš nechytil. Netradiční směr akce zdola nahoru, dobrá, vesmírný koráb připomínající ze všech věcí na světě nejvíc záchodové prkýnko, i to přežiju, ale brutální obtížnost, úzká manévrovací plocha a častá nepřehlednost díky mnoha objektům na screenu mi spolehlivě zabránily řádně si Star Dragona vychutnat. Škoda, po technické stránce je to vysoce kvalitní softík s pěknou hudbou! Fakt mě to mrzí, muselo to dát hodně práce, nakódovat tuhle střílňárnu, ale já mu pořád dávám šancu a nic... ale možná je to ve mně, po peckách jako R-Type nebo JetManSilly su trochu rozmlsanej, takže třeba mě někdy v blízké budoucnosti chytí a nepustí...

LETRIS - BOMBA! Miliontá variace Tetrisu, ale (už zase:-))) nadstandardní kvalita z Čech! Místo kostiček padají písmena a vy z nich musíte složit slovo. Jednoduché? Pche, tak to uvidíte sami! Letris má totiž "malý" háček - je STRAŠNĚ vychytralej! Předstírá dokonalej algoritmus na generování náhodné posloupnosti písmen, ale spíš bych to viděl tak, že MadMax si hodně moc pohrál s umělou inteligencí a tak důrazně upozorňuju slabší povahy, aby si MOC dobře rozmyslely, zda Letris hrát!!! Příklad : hned první slovo ke složení je "ERASURE". Složil jsem "ERASUR" a paxem 12, slovy DVANÁCT!!!! minut jak idiot skládal a skládal a to z...ý poslední "éčko" mi PROSTĚ NEPŘIŠLO!!! Taxem to vzdal, protože tuto recenzu jsem chtěl dokončit do konca tohoto roku!!!:-))) Ale pak mi to přece jen nedalo, znova jsem Letris do ASp narval A BĚHEM 4 MINUT JSEM SLOVO "ERASURE" BEZ PROBLÉMU DOKONČIL!!! Pokud tyto řádky, MadMaxi, nějakou nešťastnou náhodou čteš, tak mám pro tebe vzkaz : "ZABIJU TĚ!!!:-)))

ATOMIX - jo, tak zrovinka tahle konverze známé hitovky se nepovedla. Prostředí a levely jsou úplně stejné jako na Amize a PC, ale takhle zmršit ovládání, to je hrůza! Rychle si nahrejte UAE a míchejte si atomy a molekuly tam. Jediná fantastická věc je už tradičně našlapaná sqjelá a neoposlouchatelná AY chuťovka od (no hádejte:-)), ano od FUXOFTU. Takže - nahrát, poslechnout hudbu a smazat:-)


Star Dragon Letris Letris

DOUBLE DASH - tak nakonec po těch letech zjišťuju, že kazeta s těmato hrama nebyla až zas tak dobrá koupě:-( Double Dash je totiž Boulder Dash v novém a nepříliš pěkném kabátku. Nemožnost hry jednoho hráče (VŽDY hrajou dva, proto DOUBLE DASH) znamená pouze polovinu herní obrazovky a tudíž dost malej výřez, trhavej pohyb a značně odfláknuté postavičky - kdepak, tohle já provozovat nebudu, na to máme buď originálního Boulder Dashe a nebo Rocks'n'Diamonds:-))... a zajímavé je, že i Double Dash se může směle pochlubit parádní úvodní znělkou - určitě ji poznáte, je použitá i v "cracktru" k Superfrogovi...

BEERLAND - podle hesla "žádný game pack bez textovky" i zde se jako malá prémie nachází česká textová podivnost. Námět pro českého hráče jistojistě zajímavý - najít vysněnou pivní zemi Beerland, mě však i díky tomu, že su abstinent, nějak nerajcuje. Ale snaha tady je, autor je docela dobrý vypravěč a má výborné popisovací schopnosti, takže jsem si vcelku snadno udělal představu, jak to asi vypadá v Ústí nad Labem, kde se Beerland odehrává...


****************

Arkarum Indiana Jones 2 Indiana Jones 3

ARKARUM - hned jaxem o tohle jméno zakopl na netu, začal jsem usilovně štrachat v paměti, kde už jsem tohle kruci slyšel - no a teď už mám jasno! Znáte PONG? Pardon, nehažte po mě ty myši, omlouvám se, to byl fakt blbej dotaz... Takže Arkarum je asi tak stopadesátátisící varianta PONGu, mám ho doma na úvodní kazetě k Didaktiku M a nutno uznat, že možnosti EMKA mi předvedla dokonale! Nahoře můstek, dole můstek a mezi nima kulička, kterou musíte samozřejmě odpalovat tak, aby ju protivník netrefil. Takto suše popsané vás to asi nezaujme, ale v praxi je to ABSOLUTNĚ TOTÁLNÍ BOMBA!!! Nejenže Arkarum má sqjele naprogramovanou AI, takže CPU vám dá pěkně na p...l, ale ve hře dvou hráčů vám zaruču zábavu srovnatelnou třeba s MasterBlasterem - tedy pokud přijmete to riziko, že se se svým kolegou u mašiny nepozabíjíte! Opravdu, i takhle neuvěřitelně jednoduchá hra dokáže vyvolat silné emoce, věřte mi, vím, o čem mluvím:-)) Míček může lítat buď pomalu (SLOW) nebo normálně (NORMAL). Volbou SLOW se vůbec nezdržujte, pravá pařba přichází jen ruku v ruce s vyšší rychlostí!!! Užijte si Arkarum dosytosti a než se poprvé rozčílíte, pamatujte : JÁ VÁS VAROVAL!!!

INDIANA JONES 1+2+3 - klasika, těžká a zaprášená klasika. Tři textovky patřící do bohatého portfolia Franty Fuky hrál a dohrál snad každý (ehm, tedy kromě mě - já jsem je ještě nedohrál:-))) Jonesovská tématika prostě zapracovala a přilákala i zaryté odpůrce "her, kde jsou jen písmenka":-). Mají snad jen jedinou nevýhodu a tou je občas nepříliš rychlý výpis delších textů. Nicméně jednoduchým řešením, tj. zrychlením emulace na 150 procent bude všechno rychlé a plynulé jak má být...

F.I.R.E - a opět Fuxoft, ten chlap je prostě borec. F.I.R.E. je super střílečka a dokazuje, že Fuxoft je nejen sqjelej hudebník, ale že i assembler mu říká pane (mimochodem, Fuka ovládá tuším 20 programovacích jazyků) a F.I.R.E má vskutku šťávu a je naprosto úžasně naprogramován, ždíme ze Z80 nebo z U880D(to je procesor, kterej pohání Didaktiky) naprosté maximum. Paradoxně ačkoliv mu dala nejvíc práce, byla nejméně doceněná... možná kvůli obtížnosti nebo anglickým textům?

PELOPONÉSKÁ VÁLKA - když jsem kdysi před strašnou spoustou let, konkrétně v roce 1994, po návratu z pošty nedočkavě vybalil originální kazetu s Peloponéskou válkou, nahrál do "EMKA" a spustil, zhrozil jsem se, co jsem to zas koupil! Ale paxem se začetl do velmi dobře a srozumitelně napsaného manuálu a objevil jsem možnosti, kterými tato vynikající strategie se starořeckým námětem odmění hráče, jenž přijme její výzvu. Hrajete díky bohu pouze za Athény (já su kovanej a poctivej MORAVÁK a proto bych za nějakou Spartu NIKDY nehrál!!!:-)) a vaším úkolem je samozřejmě rozdrtit soupeře na starověký prach. Avšak nejen boj, odehrávající se na moři i na souši, jest vaším denním chlebem. Je potřeba stavět a spravovat města, udržovat daně na přijatelné míře, starat se o výcvik a zabezpečení vojsk a další věci, jež činí z Peloponéské války opravdu perfektní a komplexní strategii a postupem času uznávám, že je to jedna z nejlepších her na ZX Spectrum s pěknou atmosférou. Bez manuálu se ovšem neobejdete a pokud tedy někdo bude chtít měnit dějiny, su připraven manuál poskytnout k užitku všem.


F.I.R.E Peloponéská válka 1 Peloponéská válka 2

TETRIS 2 - nevím. Já prostě nevím. A co taky mám psát? Copak VY neznáte zřejmě jeden z nejlepších Tetrisů všech dob? S možností hry dvou playerů? S fantastickou AY hudbou? S novou variací Tetrisu, ve které padají takové nechutně hnusné zmetkovité kostičky, že byste autory nejradějí rozčtvrtili? Se sqjelou hratelností která přesahuje běžné meze? Já vím, ZNÁTE! A KDO si myslíte, že ho stvořil, co? Jasně, že v tom má zase prsty ten všudybyl Franta Fuka a vypomohli mu i kolegové z nesmrtelného Zlatého trojúhelníku... 99 procent ze sta jak vyšitých!!!!

TOM JONES - ehm, tak aby se to nepletlo, hned na začátek předesílám, že další česká textovka NEMÁ nic společného s pochybnou popovou hvězdou:-) Tom Jones je bratr koho asi, co?!:-)), no přece Indyho, který se teď fláká někde v Benátkách a hledá Seana Conner.. pardon ,svého otce:-)). A zatím přítel doktor Bramble zjistil, že někde v Peru jest ztracený chrám Inků a v něm ještě ztracenější zlatá soška nevyčíslitelné ceny. No a když je Indy v pr.., ehm, v Itálii, tak nastává příležitost pro bratra Toma vymanit se z jeho stínu, vykonat taky nějaké to hrdinské dobrodružství a ohromit tak hollywoodské produc... ježíši, co to zase melu, je vidět, že už je skoro půlnoc!, chtěl jsem říct ohromit širokou archeologickou veřejnost. Atraktivní prostředí, výborné a logické hádanky = sqjelá hra! Akorát mi poněkud nezapadá ta úvodní hudba od Depeche Mode...

TOWDIE - tak tady jsem byl hodně zvědavej. Pokud máte doma BIT číslo 6/94, přečtěte si Towdieho recenzi. Hlavní slogan zní "Dizzy by bledl závistí!", hru vychválili do nebes a dali jí 98(!) procent, tedy jen o 2 procenta míň, než jsem já v Amiga Continued dal Pangovi:-)) No nedivte se, když Towdieho produkoval Ultrasoft, kterej, ehm, jaxi zároveň vydával BIT:-) Ale zpět ke hře. Opravdu to není špatné, ale... Pěkná spectroidní grafika (ale pouze ve 128k verzi!, schválně zkuste hru spustit ve 48k módu, to je panečku rozdíl:-)), jak prostředí, tak NPC postav. Zato hudba je taková upištěná a postupem času hrozně otravná, stačí však ztlumit zvuk. Celkem rozsáhlé prostředí (43 screenů je slušné číslo), dostatek interakce a docela zábavné a rozumné úkoly. Výhodou je samozřejmě "mateřský" jazyk, i když hlášky typu "Towdie spapal muchotrávku" nám budou znít přece jen trochu infantilně, to ať se na mě bratia Slováci nehněvajů:-) Samotný Towdie je sice pěkně animován, avšak barvy na něho už jaxi nezbyly a tak je pouze jednobarevný, konkrétně bílý, zatímco třeba rytíř nebo kuchař jsou velice hezky a barevně ztvárněni... Do sympatičnosti toho malého vajíčka má prostě aspoň kilometr daleko. Škoda, že ho neudělali na Amigu, mohlo to být opravdu na těch 98 procent, které si hra určitě nezaslouží. Pořád je však na Spectrácké poměry nadprůměrná, ale Dizzy ROZHODNĚ nebledne závistí a dál si spokojeně trůní na ZXkovém herním Olympu!


Tetris 2 Tom Jones Towdie

TWILIGHT - další a poslední to megalomanský projekt Slováků z Ultrasoftu, které rozčilovalo, že adventury jsou jen na 16bitech a taxi naprogramovali vlastní, i když se psal již rok 1995. Tehdy jsem neodolal a za 200 korun jsem Twilight koupil. Příběh hry zabírá na krabičce jeden odstaveček a je "strašně originální", posuďte sami. Kosmonaut, vracející se po 400 letech z 1. mezihvězdné výpravy, nedostává odpověď na pokusy o navázání spojení se Zemí a taxe rozhodne přistát. Neobejde se to sice bez problémů, ale vesmírný cestovatel přežije a tak dostává možnost rozluštit záhadu opuštěné Země... Třešničku na dort autoři posadili závěrečnou větičkou manuálu, cituju:"Úlohou hráča je pomocou vhodného používania predmetou na vhodných miestach doviesť kozmonauta až k rozlúšteniu záhady opustenej Zeme". Úsměvné, ale budiž.

Twilight má na ZX poměry vcelku megalomanské intro, jenž se mi ale v 128K módu vždycky v půlce zresetovalo, takže doporučuju 48K mód. Hra samotná nabízí tři části - první samozřejmě spustitelná přímo, druhá a třetí + outro je logicky přístupná skrz kód, který vám bude odměnou za dohrání předchozí části. Interface je propracovaný a pohodlný, ačkoli myš samozřejmě nahradit nemůže, jediným menším opruzem může být nutnost při sporadických rozhovorech zadávat text z klávesnice. Grafika je povedená ale rozhodně to není nějaký vrchol umění, hudba v první části je super, ostatní songy už se mi tolik nelíbily. Twilight si rozhodně zkuste, nečekejte však zázraky, já osobně mám takový pocit, že autoři se.s nadšením pustili do práce, udělali výbornou první část, a pak je asi elán opustil (nebo došly prachy:-)) a zbytek hry už není tak zábavný. Ale rozhodně si za Twilight zaslouží respekt no a pár dobrých nápadů se jim do těch 287 kilobajtů vešlo...


Twilight 1 Twilight 2 Twilight 3


ZPĚT DO HLAVNÍHO MENU