PIANETA AMIGA 2004

Slepenec z příspěvků na MorphZone

Originál : DoctorMorbius_FP, Guruman
Volný překlad : pecaN


         Na téhle show nebyli k vidění jenom Pegásci, ale vyskytovaly se též microAmigaOne, na mnoha kompech běžel AOS4 a v akci jste mohli vidět i nejaký ten nový soft pro AOS4. Vlajku s modrým motýlem třímalo naše sdružení Pegasos-Italia. To znamená Michelle Magliocca aka Miky060, kterej se pyšnil svým hodně modifikovaným Peg2, dále několika zbastlenými Peg2 na prodej a nějakým dalším hardware. Vydatně mu pomáhal Massimo Sanzullo, který si přitáhl Peg2 až z Neapole a později taky Andrea Maniero aka Guruman z Padovy.

         Ohledně MOS1.5 nemám žádné novinky. Michelle předváděl několik zajímavých částí systému, které mohou být vyjmuty z vylepšeného MOS1.5 a spuštěny v aktuální verzi MOS1.4.3 (sakra, tak o tomhle jsem taky nevěděl, myslel jsem že poslední verza je 1.4.2, nebo se autor překlepl? - pecaN).

         Největší zájem vzbudily nové 2D/3D ovladače pro Voodoočka 3/4/5 a nová TinyGL.library, protože přinesly možnost rozjet v současné verzi MOSu mnoho games. Nejpoutavější byly určitě ukázky z Foobillard, což je vymakanej 3D biliár s měnící se perspektivou a sqjelou grafikou no a samozřejmě hlavně Quake2 pro MOS, který neobyčejně "lítal" i ve vysokých rozlišeních (1024x768). Grafika je prostě excelentní v porovnání s Hyperion Quake2 pro Classic AmigaPPC. Pro zvýraznění vysoké rychlosti spustil Miky060 game demo na nejvyšší rychlost a bylo to tak rychlé, že celá akce trvala pouhých pár sekund... a žádné chyby v grafice nebo tak něco se nekonaly.

         Neméně pozornosti senzacechtivého publika na sebe strhla i světová premiéra Virtual Grand Prix pro MOS. Paolo Cattani zde odvedl mimořádně dobrou práci. Byla předváděna arkádová varianta hry a jízdní model lze označit jako velmi sofistikovaný. Máme zde i reálnou simulaci, ale zatím je nehratelná, protože Paolo musí implementovat USB zařízení na ovládání hry (a hele, že by volantík? - pecaN). Na Peg2 s Voodoo3 běžel bez viditelného zpomalení v 1024x768 na maximální detaily. Ani Freespace2 MOS nezůstal pozadu a nesmíme zapomenout ani na Hexen2.

         Papyrus Office - velmi zajímavý to program. Jeho rozsáhlé preference kontextová nápověda zaručují vysokou univerzálnost a konfigurovatelnost. Všechny funkce dostupné skrz menu a gadgety potvrzují, že se jedná o skutečně výkonný a ambiciózní program. Nicméně stále tu ještě máme nějaké ty bugy, které nedovolují využít Papyrus Office naplno. Není pochyb o tom, že jakmile budou tyto zmetky odstřeleny a Papyrus bude vržen do prodeje, ustanoví tento program nový standard (nejen) ve zpracování textu ve světě Amigy a Pegasose. Zahodíme Wordworth, FinalWriter a AmigaWriter, přežije jenom PageStream - i když ten fušuje do Desktop Publishing oblasti. Papyrusu přeju dlouhej život a jeho tvůrcům pak hodně štěstí při (rychlém) odstraňování chybiček.

         Guruman : eh, i když mi vlastně nikdo nevěřil, já mám jenom "obyčejného" PegasosI s Voodoo3 - nejnižší současný Pegasosí model. Mnoho škodolibců si vyzkoušelo přesouvání plných oken při přehrávání hudby nebo filmů a čekalo, že při tom uslyší nějaký ten audio bug, ale nikdo neuspěl:-) Bohužel, stále v komunitě kolují některé falešné mýty o chybách v Pegasos/MOS a je těžké je vyvrátit... No a pokud se ptáte, jestli je MOS "padací" systém jeko třeba WinXX, tak posuďte sami : můj Peg1 běžel 5 hodin v kuse bez jediného spadnutí - a to jsem jím prohnal docela dost programů, všechny WarpUP gamesy od Hyperionu, dema, emulátory, připojil jsem někaké digitály, pohrál jsem si se ShowGirls atd...

         Zaujal mě i MOSTitler - videotitulkovač nové generace s 3D funkcemi a možností importovat například objekty z LightWave3d 7.x a spoustou dalších vychytávek.