Bývá nedobrým zvykem vždy na konci roku bilancovat uplynulých 365 dní. Já takové věci sice nemám vůbec rád, ale letos na Silvestra mi to nedalo a ve svých myšlenkách jsem se zatoulal až k Pegasosu a MorphOSu. Pegasos sice mám již od září 2004, ale to jsem byl ještě fakt dost těžkej "MorphOS lamer" a nemělo smysl přínos nového stroje a systému hodnotit za tak krátkou dobu. Teď po roce je situace jiná, MorphOS svým způsobem dospěl, já jsem si na něho zvykl a oblíbil jsem si ho a NA TOM NIC NEZMĚNIL ANI PŘÍCHOD XBOXU DO MÉHO PAŘANSKÉHO POKOJÍKU!!! Dalším podnětem k sepsání tohoto almanachu bylo moje trápení s tím drzým virusáckým pacholkem Smegem. Teď už nemá cenu to nějak rozpitvávat, vlastně si za to můžu jen a jen sám, ale přece jen se dostavil okamžik, kdy jsem vzteky zelený z posledních sil odolával mocné touze roztřískat celou mašinu kladivem. Zákonitě se pak dostaví i otázka, jestli pro mě ten přechod na "novou Amigu" měl vůbec smysl a co mi MorphOS a Pegasos vlastně umožnili... Poprvé udeřily moje prsty do klávesnice už zmíněného silvestrovského odpoledne. Avšak postupem času jsem zjistil, že TAKHLE bych to nikdy nedopsal - ostatně vidíte, že už máme duben:-))MorphOS žije, programy a hry přibývají, a dojmy a zkušenosti se nabalují... nakonec jsem se rozhodl, že sepíšu jen jakýsi skromný úvod, který pak postupně budu rozvíjet a updatovat. Měl jsem původně v úmyslu se trochu rozepsat i o tom, co mi pod MorphOSem chybí, ale postupně jsem to zredukoval tak mocně, že jsem zjistil, že OPRAVDU CITELNĚ postrádám pouze hudební tracker kvalit DigiBoostera, to je pro mě opravdu životně důležitá věc a už přes rok netrpělivě čekám na někoho z trojlístku DigiBooster, ProTracker, Octamed... no a pak bych uvedl hry typu FIFA06, NHL06, Half-life2, závodní hry - a právě kvůli tomu jsem se dne 17.03.2006 stal majitelem XBOXu (takže už mám DosBox i XBox:-))), neboť portování těchto perel na MorphOS se jaxi v nejbližších 3000 letech nedá očekávat... Teď už se však nenechte pobízet a čtěte, hodnoťte, kritizujte, připomínkujte - od čeho tady máme konferu, co?:-)) Seznam zde uvedený jistě může každý z vás rozšířit, doplnit.. Velmi rád si poslechnu názory vás zkušenějších Pegasáčů, kteří jste jistě svým kompem protáhli daleko víc programů než já - společně to snad dokážem a dáme světu vědět, že Pegasos jsme si nekoupili jenom kvůli slepé lásce k Amize... Tak tohle je alespoň pro mě jasné číslo jedna. Pokud by totiž MorphOS nebyl přímým potomkem AmigaOS a pokud by neumožňoval emulaci Amigy, na 99 procent bych nerozšířil řady CZPUG, ale buď bych se nějakým mně neznámým způsobem propracoval k AmigaOne a nebo bych byl býval nastavil svou náruč XBoxu již mnohem dříve! Bylo by naprosto trapné a zbytečné psát, že správně systémově napsaný softík poběží pod MorphOSem jako po másle, takže jenom zmíním nějaké prográmky, které jsem vyzkoušel a fungujou mi k plné nebo téměř plné spokojenosti, ačkoliv v době jejich vzniku nebylo třeba po MorphOSu ještě ani vidu ani slechu. Uvádím čistě amigistické věci, nikoliv MorphOS porty jako ADoomMOS, QuakeGL... Apdf DBM2XM Převodník-furt nemůžu sehnat REGISTROVANOU verzu, nemáte někdo?!! WebPlug DirectoryOpus DeliTracker 2.27 i 2.32 (oba po malé úpravě) ASp 0.86b TurboCalc demo BdEditor demo Myst - malé problémy s instalací, nutno nainstalovat CGX spoušťák z Aminetu(game/patch) Exodus (s patchem, ale stejně to není ono) TVPaint WordWorth - (problémy s barvou textu) PersonalPaint - jeho funkčnost mi po lehkých testech s MorphOSem přijde VELMI omezená Feeble Files DeluxePaint5.2 - ten sice spustíte, ale téměř nejde používat, pořád by chtěl zákaznické amigácké čipy:-))... Birdie Shoot Software Tycoon Alien Breed3d2 (s patchem, POZOR NA SMEG VIRUS!!!) FroggerNG a MooVid - ten je němej, protože nemá AHI zvuk CygnusED BareED StarAmPlan SNES9x Voodoo-X - chaha:-) VirusZ - chachacha:-)) MakeCD FryingPan ps3mrec SGrabPPC TaskManager SnoopDos Ripper PriMAn Co se týká emulace, máme E-UAE, přičemž od prvních verzí udělal strašnej pokrok a dnes už nemá cenu zabývat se nižší verzí než 0.8.28. Program se neustále vyvíji, oproti WinUAE máme ještě stále má co dohánět, ale s každou verzí je lepší a lepší! E-UAE mi hlavně umožnil hrát moje nejoblíbenější hry (MonkeyIslandy, Indiana Jones, Beneath a Steel Sky, Amazon queen, PGA Golf, Superfrog, Sensible Soccer, Benefactor a tuny dalších...) a taky rozjet hry a dema, které na mojí dvanástistovce i přes všemožné hrátky s Early-startupem buď nechodily vůbec (Emlyn Hughes,, State of the Art, Faceoff, Teenage Mutant hero turtles, Manchester United Double...) nebo s problémy (Pang, Lotusy, Garfield, Manchester United Europe...). S novějšími hrami a demy už jsou evidentní rychlostní problémy (mám g3/600), docela dobře šlape k mému údivu třeba Dungeon Master2, což je DOST náročný kousek, Wasted dreams byly během mého zběžného testu taky velmi dobře hratelné jak z CD tak z HDD, naopak Payback nehratelný stejně jako třeba Cedric nebo Brian the Lion. Mrzí mě nefunkčnost Final Odyssey, pořád se mi objevuje to nešťastné Guru meditation:-( ![]() ![]() Z aplikací jsem samozřejmě ihned otestoval DigiBooster, ale není třeba dělat si iluze o jeho rychlosti pod emulací, tady pomůže pouze a jen pravá 68060 s aspoň 32MB RAM nebo MorphOS port!!! Na čem v pohodě šlape ProTracker, tam má DigiBooster nepřekonatelné problémy s rychlostí - teda aspoň na G3/600 nezvládne ani 4-kanálovej mod!!! Pozor, nezkoušel jsem ho v mono režimu, protože to pro mě nemá cenu..A pak máme Deluxe Paint IV a V, které při emulaci s vypnutým zvukem taky jedou docela uspokojivou rychlostí... Protracker. Dokud nám nevyjde pořádnej tracker přímo pro MorphOS, musím si vystačit s touto stařičkou legendou... vzhledem k tomu, že po koupi XBOXu se Amiga1200 přesunula na pohotovostní místo do skříně, využívám ho, když na mě zaútočí nějaký zajímavý hudební nápad a já o něj nechci přijít. Později s příchodem MOS trackeru se ho pak pokusím rozvinout dál - 4 kanály už mi dávno přestaly stačit:-)) No ale vás určitě zajímá, jaxi Protracker stojí pod E-UAE. A vězte, že na G3/600 si stojí naprosto SQJELE!!! Byl jsem mile překvapen a vůbec jsem nelitoval těch několik desítek minut strávených experimentováním s nastavením E-UAE!!! Takže pro bezproblémový chod Protracker2.3 nebo 3.51 si spusťte nejnovější E-UAE 0.2.8 SDL, do .uaerc si kliďánko i na G3/600 nabouchejte 16-bitovej zvuk na 44100Hz, hires (640x480) a stereo a vše pojede jak namydlený blesk! Ale pozor, je třeba nastavit "gfx_framerate=2" a "joyport1=kbd1"!!! Pokud si nedáte frameskip2, tak na g3 to už nebude plynulé!!! S klávesnicí je potíž v tom, že pro emulaci joysticku na hry máte určitě nastaven "joyport1=kbd2", což znamená kurzorové šipky pro pohyb + ALT pro fire. Jenomže při takovémto nastavení vám kurzorové šipky nebudou fungovat ani v Protrackeru ani v DigiBoosteru!!! Při použití "joyport1=kbd1" jsou nastaveny klávesy 8,2,4,6 na numerickém bloku a ProTracker už můžete normálně ovládat pohodlně kurzory, tak jak je to přirozené - jinak to snad ani nejde!!! Každopádně - vivat ProTracker!!! ![]() ![]() Mimochodem, v souvislosti s E-UAE mám pro vás jednu veselou historku. Já dotěrným PCmanům neříkám, že mám Pegasos - vždy o něm mluvím jako o nové vylepšené Amize, protože nějakej Pegasos fakt nikdo z Billových dítek nezná, ale o Amize nejaké to povědomí mají:-)) No a takhle jsem to popsal i bratránkovi (těžkej PCman:-)), kterej pak jednou přišel, když jsem pařil pod E-UAE Superfroga. Jenomže když to hrajete na fullscreenu, tak neznalej PCmánek samozřejmě netuší, že je to emulace:-))) A proto se mě s údivem ptal, jaktože mi tak stará gameska jede i na mojí "superAmize" s grafárnou a zvukovkou:-)) A já blb mu povídám, že to jede pod emulacou!!! Ještě než jsem to dořekl, tak už jsem se v duchu chytal za hlavu! No a bratránek si mě samozřejmě vychutnal, když se mě s lišáckým úsměvem zeptal "Takže ty musíš na Amize emulovat Amigu?:-)))". Bleskově jsem mu vysvětlil rozdíl mezi AGA čipy vs RTG, Paula vs AHI a 68k vs PPC a on to pochopil, ale přesto se mi furt chlámal a mám pocit, že od tohoto okamžiku ztratil definitivně o Amize i ty poslední zbytky dobrého mínění, pokud ho teda někdy vůbec měl:-))) Jinak tuto kapitolku berte jen jako jakési naťuknutí, pouhou malou noticku o tom, že emulace naší milované Amigy je na MorphOSu velice dobře funkční, o E-UAE by šly napsat tuny a tuny textu, je to velice komplexní program a CITELNĚ chybí pořádný a podrobný manuál, zatím, pokud vím, je kromě stručného .doc souboru u E-UAE pouze k dispozici francouzsky v PegasosBook!!! Nezbývá než doufat, že E-UAE se bude dále vyvíjet a že ona dokumentace bude konečně pořádně vypiplána a přeložena do angličtiny, stejně jako pořádné GUI!! Jakožto těžkej adventurní maniak jsem kdysi nehorázně trpěl, když jsem v posvátném Score pořád doookolečka četl euforickou recenzu na jednu z nejlepších adventur všech dob - Broken Sword. Přiznám se, že tehdy jsem opravdu VÁŽNĚ uvažoval o koupi PC a posléze o Playstation, na níž byl BS portován. Teď však mám MorphOS a ScummVM a díky nim se můj nádherný sen splnil. Bez nejmenších problémů jsem sehnal za naprosto směšných cca 150 korunek první i druhý díl a mohl se oddat bezmezné pařbě!!! ![]() ![]() Jedničku jsem dohrál a těch deset dní pařby jsem si opravdu užil! ScummVM totiž podporuje u BS1 češtinu a protože jsou tyhle adventury hlavně kecací, nemusel jsem si kazit atmosféru listováním ve slovníku. Dvojka na rozdíl od jedničky to štěstí nemá, takže opatrně vyčkávám, zda některá další verze ScummVM přinese onu kýženou češtinku, navíc má Broken Sword 2 občas menší problémy při přehrávání in-game animací. Ačkoli ScummVM samozřejmě podporuje víc her, speciálně za Broken Sword bych jeho autorům postavil pomník ze zlata a už sháním třetí díl na XBOX!!! (mimochodem, v přípravě je už nějakou dobu Broken Sword 4, ale kdepak byste v něm hledali tu starou dobrou 2D adventuru... Ach jo, pokrok prostě nezastavíš) P.S.1. ScummVM existuje i pro OS4, proto poněkud nechápu vydání Broken Swordu pro OS4 (je to vlastně PC verze s installerem přímo pro OS4) P.S.2 A stejně pro mě nejlepší adventurou, kterou jsem kdy hrál, zůstává Indiana Jones And The Fate Of Atlantis!!! No a protože tvorba ScummVM je jistě docela náročnou zábavou, nemůžu autory tak sqjelého kousku softu odbýt jen jedním odstavečkem, a taxe letmo zmíním o dalších mnou testovaných hrách: ![]() ![]() Monkey Island 3 demo - šlape fantasticky, sqjele zvučí a hýbe se, ale hra samotná se mi vůbec nelíbila, marně jsem hledal všude možně atmosféru prvních dvou dílů... Beneath A Steel Sky Talkie PC version - další moje oblíbená amigácká pařbička, bohužel zatím nedohraná... uvolněna jako freeware, ku stažení přímo z oficiální stránky ScummVM i s manuálem a PDF komiksem, který tvoří nedílnou součást intra. Funkčnost je dle mých testů opět stoprocentní, ale o BASS se zmiňuju hlavně proto, abyste si hru taky stáhli a na vlastní oči se přesvědčili o tom, JAK STRAŠNĚ AUTOŘI ZAZDILI AMIGA VERZI A VĚNOVALI SE PC ŠROTU!!! Perfektní hudba, zvuky, na dobu vzniku i namluvení... kdepak, tady jde nostalgie stranou a po otestování Amiga verze pod E-UAE jsem se vrátil k této PC verzi pod ScummVM... Flight of The Amazon Queen Talkie PC version - říkal jsem už, že MILUJU adventury?:-)) FOTAQ byl sice v době vydání přijat veskrze chladně, ale mně se líbil - ovšem narozdíl od BASS FOTAQ hraju zásadně na Amize a teď pod E-UAE!!! Hlavně "namluvená" PC verze je totálně tragická, protože teenager mluvící na vás hlasem třicetiletého chlapa, to je brutální zásah do atmosféry, o způsobu mluvení ani nemluvě!! "Herci" totiž nemluví, podle intonace hlasů je jasně patrné, že svoje texty spíš čtou... no a protože jinak jsou si pc a Amiga verze podobné s tím rozdílem, že "naše" FOTAQ má lepší animaci a mnohem lépe znějící hudbu, volba je jasná!!! The Dig demo - ježišmarjá, sežeňte mi někdo originál!!! Z dema jsem byl opravdu nadšen, klasičtější případ adventury ze staré školy snad neexistuje - nepříliš originální, leč zajímavý příběh, pěkná VGA grafika, hudbička i namluvení, hratelnost jak z partesu a třešničkou na dortu jest potom kooperace a vývoj vztahů mezi třemi postavami - nemám co dodat, tahle hra měla prostě vyjít i na Amigu, jenže... ![]() ![]() Simon the Sorcerer2 Talkie demo - v podstatě by se dalo napsat to samo jako u The Dig, kromě spolupráci více postav, samozřejmě. Docela se mi líbilo intro, na to su vybíravej:-)) Adventury se Simonem mají díky svému pohádkovému zaměření takovou velice příjemnou atmosféru, ale až zas tak moc mi nesedly, protože já mám rád LOGICKÉ adventury - a oblékání se do psa zrovna tento můj požadavek jaxi nesplňuje, a proto tyto hry se sympatickým kouzelníčkem neřadím až na úplný vrchol... ale zkuste sami, třeba vlastníte Amiga verzi. Demo si můžete vypůjčit z oficiální scummovské webové stránky. Zbývají mi ještě amigácké gamesky, ale ty sfouknu jedním dechem:-) Beneath A Steel Sky Amiga version ScummVM nerozpozná. Testoval jsem ještě Monkey Island 1 - ten se rozjede bez hudby, což pro mě znamená automaticky okamžitý konec hry!!! Druhý díl dobrodružství Guybrushe Threepwooda a moje zatím nejlepší adventura všech dob Indiana Jones IV - Fate Of Atlantis naběhnou a šlapou na 100procent, ale opět je tu "problém" s hudbou, na Amize a pod E-UAE prostě zní o 200procent lépe, to mi nikdo nevymluví! Pod ScummVM jsou ale viditelně rychlejší, takže samozřejmě záleží jen na vás, já však dávám v tomto případě přednost E-UAE!! Klasickej příklad toho, že každá akce vyvolává reakci. To znamená, že když jsem si koupil Pegasose s USB, můžu si pořídit i vytouženej digitál a fotečky a videa si stahovat doma, místo otravování kamarádů PCmanů - fuj, jak potupné by to bylo:-). Používám PtPDigCam, kterej si ve starší verzi sice s mým Kodakem CX7530 nerozumí úplně na 100 procent (hlásí neznámé zařízení), ale v nejnovější 2.0 a 2.0a už hlásí pouze netestované zařízení, sám pěkně foťák rozpozná a bez problémů a RYCHLE zvládne spolehlivě mazání i stahování fotek i videa! Zajímavostí je, že zatímco půjčenej Olympus se mi při nainstalovaném fat95 zobrazoval jako disk, můj Kodak ne - a přitom je o dost novější než zmiňovanej Olympus... ale to je jenom taková malá bezvýznamná vada. ![]() ![]() !!! UPOZORNĚNÍ - u starších verzí obsahoval program nepříjemný bug - pokud jste při spuštěném PtPDigCam vypnuli digiťák, MorphOS bez milosti zatuhnul !!!V době psaní PegMos mě však Luky upozornil, že na Aminetu se objevila nejnovější verze 2.0a, odstraňující tuto chybu a po vyzkoušení to můžu díkybohu potvrdit - zátuhy jsou minulostí a PtPDigCam tak nyní funguje na 100procent!!! Další perla, díky které jsem si MorphOS zamiloval. Ano, znovu opakuju, že adventury opravdu žeru a nemusím snad zdůrazňovat, JAK MOC jsem PCšrotům záviděl Tajemství Oslího ostrova. Strašně roztomilá adventurka, u které okamžitě zapomenete na jednodušší grafiku, debilní path-finding a nepohodlný interface a nezbude vám než si sqjele užívat! Nechápal jsem, jak v Excaliburu mohli dát TOO 95procent, ale paxem zahrál a nechápal jsem ještě víc - já bych dal 99!!!:-) Jestliže z Oslího ostrova jsem šílel, Agent Mlíčňák mě přivedl do totální extáze!!! Poprvé po všech těch Monkey Islandech, IndyJonesech atd. jsem si pořádně uvědomil, JAK SUPER je mít fakt pěkně nakreslenou, animovanou a suprově ohudbenou adventku v jazyce rodném!!! Zapomeňte na Teen Agenta v angličtině, překlad bývalého herního boha Andreje Anastasova je naprosto mistrovským dílem herní historie a jenom kvůli některým hláškám jsem "byl nucen":-) usednout k Agentovi i podruhé! A můžu se pochlubit i tím, že jsem ani jednou nemusel použít návod (u Oslího ostrova jsem jednou podlehl:-(() , i když místy je hra docela tuhá. Ježišmarjá, ale když jsem Ostrovu dal 99, jak bych xakru ohodnotil Agenta?!:-))) ![]() ![]() ![]() NHL93. Když jsem tohle poprvé spatřil na obrazovce svého monitoru, jaxe to vcelku dobře hýbe a bez problémů zvučí, aniž by docházelo k nějakému výraznému zpomalování, šel jsem fakt do kolen! Jedna z her, kterou nejvíc obdivuju, ale zároveň su na ni trošku zahořklej, protože "pomáhala" Doomovi a spol. zavraždit Amigu... Nicméně nostalgie stranou, NHL93 je prostě i pro mě posvátnej kousek a i když nefunguje úplně na 100 procent, pařím ju docela často. A přestože novější verze jsou samozřejmě mnohem lepší, když mi 93ka pod DosBoxem relativně sqvěle šlape, nedá se nic dělat:-) Po uzávěrce musím dopsat ještě jeden odstaveček. Po koupi XBoxu si samozřejmě užívám perfektni NHL2006, to se fakt nedá srovnávat, ta atmosféra, akce na jeden dotek, prostřihy, prezentace - opravdu díky bohu za pokrok! Ale NHL93 POŘÁD zůstává sqjelou pařbou, které ale musíte dát šancu. Celou její krásu objevíte až po několikerém zahrání, a pak teprv si uvědomíte, kolik realismu dokázali v EA Sports nacpat do počítačové gamesy už před 13 lety - třeba při střele přes obránce máte mnohem větší šancu na vstřelení gólu, gólmani odklepávají hokejkou konec přesilovky, dělovko můžete rozmlátit plexisklo... prostě drobnosti, ale super drobnosti, absolutně mi hlava nebere z toho, jaxem mohl někdy pařit Megarts Hockey na Amize, to už byl mnohem lepší i stařičký Faceoff!!! Dalším hřebíčkem do amigácké 68k rakve byly různé hudební a filmové formáty - mp3, mpg, avi, wmv..o DVD ani nemluvě!. Dýchavičné Motorolky prostě nebyly schopny nabídnout dostatečnej výkon a i díky tomu nemálo Amigáčů zběhlo ke koknurenci. S příchodem Pegasose do našich domovů se však situace samozřejmě změnila a my můžeme směle držet krok s dobou. Pryč se všemi MooVidy a Froggery, na co platit, když MPlayer je zadara a bere všechno?! Teda, skoro všechno... poslední dobou se mi stává, že některé animace, hlavně v .mov nebo wmv formátu mi program nepřehraje. Načte je a ihned se sám vypne. Já nejsu nějakej filmovej maniak, filmy, co mám doma, mi běží v pohodě ale stahoval jsem si třeba trailery k FIFA06 a NHL06 ve zmíněném .mov formátu a to mě teda docela mrzelo, že je Mplayer nezvládá. Ale třeba mám jen špatně nastavené tooltypy nebo tak něco, takže jinak díky bohu za něho! ... Po uzávěrce : problém částečně vyřešen, ujistil jsem že se některé filmy seknou na konci při nastaveném WPA. Při overlay přehrávání je vše u většiny formátů OK, akorát .MOV a wmv mají pořád problémy, zřejmě to bude zaviněno nějakým updatem kodeků... ![]() ![]()
Občas používám i SongPlayer, hlavně na hudební CDčka, protože má celkem pohodlné ovládání skrz propracované GUI. A nezapomínám ani na UADE, jež by teoreticky mělo umožnit poslech i těch nejprapodivnějších formátů, ale já jsem mu nějak nepřišel na chuť, protože nemá GUI a to je při složitosti argumentů pro jeho shellové příkazy docela opruz. Ještě mě napadla možnost vyzkoušet DeliTracker nebo EaglePlayer pod E-UAE, to budu muset taky někdy otestovat, po zkušenostech s E-UAE 0.2.8 myslím, že by to mohlo fungovat:-) A aby se na mě Apdf neurazil, i o něm musím ztratit pár slovíček. Pěkně rychlý, s českým katalogem, podporou CP1250 - nemám výhrad, mám tě rád, chlape:-))) Kdysi dávno, když tráva před naším domem byla ještě zelená, jsem se rozhodl přispívat do Amiga continued, budiž mu země lehká! No a nebavilo mě furt posílat recenze v textovém formátu, aby to pak po mně museli AGAs a RedRose předělávat, tož jsem se vrhl na WebPlug a brzo jsem si ho zamiloval pro jeho jednoduchost a spolehlivost. No a i tento článek je pochopitelně společným dílem mě a WebPlugu. Jakožto slušně vychovaný systémový program běží na MorphOSu na 210 procent! Měl jsem obavu, jestli bude fungovat browserlink na MorphOS verzu Voyageru, ale byly to plané řeči - oba programy spolupracujou na jedničku, přesně jako na Amize - akorát s tím rozdílem, že na Amče jsem jel v 640x256x8bit, na Pegásku samozřejmě 1024x768x24bit - a na takovej komfort si teda zatraceně rychle zvyknete!!! ![]() ![]() Zmínkou o VoyageruPPC MOS jsem zároveň odhalil, jakej používam browser. Bohužel (nebo bohudík?) Pegasa nemám připojeného k síti, takže nemůžu potvrdit nářky, jež se občas objevujou na konfeře. Musím si prostě vystačit s offline browsením a to mi na nějaké (hlavně amigácké) stránky, co mám doma na CD, bohatě stačí. AWeb musí ujít ještě dlouhatánskou cestu, aby mě zaujal a starší demo IBrowse sice funguje docela dobře (i s WebPlugem), ale je to přece jen demo - a když Voyager máme v základní OS výbavě (tedy aspoň do verze 1.4.5), proč shánět dál? Každopádně závěr zůstává stejnej - i ten nejhorší browser je s Pegasosem někde jinde než s 060 bez grafárny...
Původně nemá žádné GUI, ale nějakej dobrák stvořil pro ps3mrec Argue GUI, takže o pohodlí nepřijdete. Velkým kladem programu je možnost zvýšení hlasitosti původního songu, ps3mrec vám dokonce sám vypočítá ideální boost! Opravdu super, je to takovej klasickej amigáckej softík, hroznej drobeček ale nesmírně užitečnej a rychlostně šitej na míru pro Pegasosí CPU!!! Samozřejmě že je psanej pro AmigaOS, jenže MorphOS mu vůbec nevadí, a když jsem užasle hleděl na nehorázně brutální RYCHLOST, s jakou mi z jednomegového XMka udělal stomegovej AIFF soubor (na G4 to musí být paráda!), ani jsem nějak neměl chuť ho na svojí A1260 testovat... Team17. Alien Breed. Na začátku devadesátých let byla tato slova synonymem absolutní top qvality. Jenomže tehdy stačily k zábavě dva rozměry - a když k tomu Doom přidal ještě jeden, rozhodli se kluci angličtí, že pro nás vytvoří nejdokonalejší hru, jakou Amiga kdy viděla. Jenomže už od začátku na to šli špatně! Zatímco Doom donutil všechny PCmany vyhodit XTčka a 286ky (a Amigisty prodat svoje Amigy:-(() a nakoupit 386 a 486 na pařbu Dooma, Team17 tak moc lpěl na tom, aby byl AB3D co nejrychlejší na holé A1200, že nakonec stvořil něco tak graficky hrůzostrašného, že mi až klávesy vyskakujou hrůzou z klávesnice!!! AB3D byl jedním z největších zklamání v mém počítačovém životě, protože jinak to byla naprosto úžasná hra s perfektně navrženými a animovanými nepřáteli, rozmanitými levely a atmosférou, kterou by Doom bral všema deseti!!! Jenže hrát na fullscreenu to byla zrakovražda (3x3 pixely!) a v malém okně zas bylo kulový vidět. I přesto jsem dohrál AB3D až do 7.levelu, ale paxem to dobrovolně vzdal, protože oči mám jenom jedny - spousta amigáčů však této hrozby nedbala a hru dopařila až do konce - a troufám si tvrdit, že od nich uslyšíte na Breeda jen slova chvály. ![]() Po tomto pixelovém fiasku nezbývalo Andymu Clitheroeovi, než si napravit reputaci druhým dílem. Avšak co to? Minimum bylo opět místo 68030 stanoveno na nesmyslných 68020 s 2MB RAM (!!) a engine byl snad ještě horší než čekali i ti největší škarohlídi. Když si vzpomenu jak mi na 68030 fičel Doom, je mi zle. Grafika sice 320x256, ale obstojná, atmosféra už tentokrát doslova teče proudem, brutální obtížnost - a tohle všechno šlo do kytek jen kvůli enginu. Měl jsem sice nainstalovanej urychlovací patch, jenž mi AB3D2 opravdu podstatně zrychlil, ale pořád to při větším počtu nepřátel byla cukatůra. A vlastně až díky Lukymu jsem se dověděl, že existuje RTG+AHI patch a tak můžeme vařit i na Pegasosu. Taxem teda chvilku vařil a je to fakt pohoda, žádné škubání a trhání, ale bohužel hra nejde pod MorphOSem ovládat myškou a to je dost chyba, no a samozřejmě ta nechutná obtížnost nám tu taky zůstala. Přesto byl AB3D2 na MorphOSu uvítán s radostí! A přitom drtivá většina pegasáčů neměla ani potuchy, že hra běží i pod MorphOSem - do smrti nezapomenu na to, jaxem nabídl na MorphZone archiv AB3D2 i s nainstalovaným RTG patchem a následné zavalení emailu 23 žádostmi o zaslání hry během 1 hodiny!!! To byla fakt nechutná makačka všechno to odeslat, to už bych nechtěl nikdy zažít - a to jsem jim ještě nevědomky jako bonus přibalil ten proklatej Smeg:-)) Takže co nám z toho vyplývá? Oba Breedi jsou už uvolnění jako abandonware, takže hurá na zdrojáky, vylepšit grafiku, naportovat je pro SDL, přidat myšoidní ovládání a bude to super... teda aspoň myslím, já doomovky moc rád nemám až na pár výjimek typu Half-life, Medal of Honor, Alien Breed 3D nebo teď Second Sight na XBOXu... Abych pořád nepoužíval samé superlativy, oprostím se teď od emocí a suše konstatuju, že MorphOS port sdl knihovny znamenal pro našu okřídlenou komunitu další brutálně neocenitelný přínos. Díky tomu, že je mezi námi spousta programátorů, přibývá každým dnem nějaká ta gameska či případně prográmek. Když pominu výše zmiňovaný ScummVM či SDL verzu E-UAE, věnuju se v souvislosti se SDL hlavně hrám, a ze svých NEJ bych uvedl Reminiscence, FishFillets (G E N I Á L N Í !!!), Rocks'n'diamonds, SuperTransball, Chromium, LTris a hlavně Neverputt, MarryAmpic2 či nejnověji sqjelé Sudoku. Nejdůležitější je, že SDL se stále zlepšuje, takže zatímco ze začátku jsem na něj dštil oheň a síru (možná si vzpomenete na moje běsnění na konfeře:-))), nyní vpodstatě se řídím heslem "bez sdl do MorphOSu nelez:-)))" ![]() ![]() V souvislosti se SDL se nelze nezmínit o Virtual Grand Prix2. Po technické stránce se mi zdá VGP2 velice zdařilé, až se mi to zdálo podezřelé, jak sqjele šlape v 1024x768x32bit na g3/600.. ale co se týče celkového dojmu z jízdy, tady pořád nemáme na Amize ani Pegasosu hru, která by se mohla rovnat Need for Speed nebo jiným PC titulům!!! Řeknu vám, když si pustím přes televizi na XBOXu Need for speed - Most Wanted, zdá se mi, že i v 640x480 vypadá lépe než VGP2 a HLAVNĚ má hezčí a propracovanější tratě, o OVLÁDÁNÍ ani nemluvě!!! Už první díl Virtual Grand Prix se "proslavil" debilní ovladatelností formulek a já se ptám, PROČ vlastně formulky, co?!!! Když vidím, že Pegasos + SDL na to mají, tak proč neudělat něco ve stylu NFS nebo třeba Gran Turismo?!!! Já po nikom nechcu aby to lítalo v 1600x1200, podle mě ve zběsilé rychlosti nemáte šancu poznat rozdíl třeba mezi 640x480 a 1024x768 a navíc vám to v tu chvíli bude ÚPLNĚ jedno!!! Prostě udělat hru, která vám zprostředkuje stejně opojný pocit z rychlosti jako NFS a přitom nabídne nějaká normální známá auta (třeba Škodovku) a ne jenom anonymní a hranaté monoposty!!! VGP2 jsou bezesporu chvályhodný počin, ale jak říkám, škoda nevyužít takového potenciálu... I zde si pamětnící možná vzpomenou, kterak jsem skrz řádky důvěry na konfeře pěnil kvůli fbzx. Nezkoušel jsem tento sdl emulátor ZxSpectra sice s nejnovějšími verzemi sdl knihovny, ale v mojí mysli je fbzx zatím zakotven jako nejhorší program, se kterým jsem se kdy setkal (jojo, předčil i Windoze:-)))!!! Ono totiž, když vám někdo doporučuje pro emulacu ZxSpectra G4 na 1GHz, tak to je minimálně na infarkt, když i na 68030 mi emulace 48k Spectra běžela 100procentní rychlostí!!!! ![]() ![]() ![]() Potom ale jako blesk z čistého nebe přišel ASp 0.86b a ten ukázal tomu bídákovi, co stvořil fbzx, že to byl ten nejhnusnější počin v jeho životě!!! ASp totiž emuluje Spectrum tak věrně, dokonale a pohodlně, že si dokonce ode mě vysloužil docela rozsáhlou recenzičku - a to se, prosím, jen tak ledajakému programu nepoštěstí!!:-))) Ve spojení s megalomanskou stránkou www.worldofspectrum.org nabízející snad 8 tisíc souborů ke stažení (pche - a CO TO JE OPROTI AMINETU?!:-)))) vám může zajistit opravdu fantastické vzpomínkové chvíle u vašeho Pegáska. Je sice pravděpodobné, že už vás většina her či dem neosloví, protože už jsme přece jen zmlsaní grafikou a zvukovými možnostmi dnešních sčotů, ale pořád existujou výjimky, u nichž jde zpracování stranou a které nezemřou nikdy - uvedu jako příklad třeba textovky s IndyJonesem, Tetris2, R-Type nebo hlavně slovenská logická megasuperultrapařba jménem Quadrax, kterou pařim už nějakej pátek a právě během psaní PegMOS jsem ho ke své velikánské lítosti dohrál:-(( Nu což, nyní se pustím do FishFillets a pak hned do PCverze Quadraxu, samozřejmě pod DosBoxem:-)) Emulátor jedné z prapodivných konzolí, jimiž nás svět počítačové zábavy obdařil v minulém století, s jednoduchým názvem SNES9x jsem objevil vlastně až díky Flegymu, který mi ho poslal na cd se svým MorphOSem. Abych pravdu řekl, SNESácké hry mě nijak zvlášť nezaujaly, Flegy se mi sice smál, že to říká každej a stejně je všichni paří, ale já je OPRAVDU nehraju, s výjimkou některých, jejichž Amiga verze mi dělají paseku pod E-UAE (Cool Spot). Drtivou většinu zejména těch starších pařeb totiž najdeme i na Amize v mnohem lepší kvalitě. Jenomže právě proto tady SNES9x vůbec zmiňuju!!! Když jsem totiž procházel gamesy přibalené Flegym k emulátoru a paxem browsil po netu a hledal další ROMky, docela jsem se u toho na...l. Posuďte sami, nějakej debilní SNES se pyšní hrama jako NHL98, FIFA98, Eartworth Jim, Asterix a tuny dalších, které NIKDY NIKDO NEUDĚLAL NA AMIGU, I KDYŽ BY JE ZVLÁDLA DALEKO LÍP!!! Všichni víme, proč tomu tak je, ale i tak to pravověrného Amigistu jako su já pořád ještě moc mrzí, jak ta naše drahá mašinka vlastně dopadla... Ale jinaxe nenechte mnou odradit, SNES9x samotnej je dost dobře napsanej a funguje naprosto sqjele, má absolutně srozumitelné a blbuvzdorné GUI a pokud jste milovníci zejména hopsaček a veškeré amigácké pecky máte už stokrát prohopsané, klidně do SNES9x jděte!! Já se k němu sotva ještě někdy vrátím a jako důkaz toho, jak jím pohrdám, jsem ani netípal žádné screenshoty:-) Tak tohle je taky chuťovka - a kdo se mnou nesouhlasí, ať se propadne do pekla:-)) Dvojnásobná emulace, navíc vcelku funkční, to už je prosím pěkně, docela luxus, na 68k i PPC Amize nepředstavitelný. Samozřejmě mám na mysli OS4 emulátor, díky němuž můžem provozovat emulátor Soňácké hračky Playstation FPSE. Testoval jsem dvě originálky - FIFA2002 a WRC Rally2002. Fifa byla vpodstatě nehratelná, hra samotná se celkem dala, ale díky absenci hardwarového renderování procsor G3 nestíhal a zasekávala se hudba i v menu a komentář během hry. U WRC Rally to bylo o něco lepší, hudba též zněla jako od malomocnýho DJe, ale mluveně slovo bylo OK a pokud jsem si dal trénink a jezdil jsem sám, hrálo se mi docela dobře. Ovšem při závodě, s přítomností několika soupeřů už jsme se opět dostali k cukatůře... Krátce před releasem tohoto textu jsem z www.amidog.com stáhl Warp3Dplugin pro FPSE, z něhož byli všichni nadšení, avšak ten už jsem pod MorphOSem nerozjel... ale FPSE asi stejně nebude takovej zázrak, jinak bysme už ho pod MorphOsem dávno měli, ne?:-)) Zajímavé je, že jsem vyzkoušel i několik přepálených gamesek jako třeba Driver nebo Alien3, ale ani jednu FPSE neschroustl - vida, tak takhle se bojuje proti pirátům!!:-)) S příchodem (nebo s příletem?:-)) Pegáska jako multifunkčního zvířátka se nám naskytla zajímavá možnost spouštět takzvaná "živá CD", jimž k životu stačí pouze PPC architektura a je jim naprosto jedno, jaký OS má počítač v sobě. LiveCD pro Pegasos určitě znáte, od různých Linuxů, MacOS přes CD32 loader, který jsem ještě xakru nerozjel (psáno 02.04.2006) přes zajímavá GameCD jako Trigger a Torcs, jež mě jako závodní hry extrémně zajímají, ale zatím (02.04.2006) jsem se k nim ještě nedostal. Ale přece jen jsem alespoň s jednou plackou u mého miláčka uspěl - bohužel to byla právě The Cube, FPS tak klasická, že by se dala krájet...xakru, tohle patří jinam:-)), chtěl jsem říct tak klasická, až by člověk brečel, no a při mé averzi k tomuto žánru jsem milé CDRW s "kostkou" zase hezky rychle vymazal!!! Nikdy jsem nebyl žádný grafik ani animátor. Tedy - ne že bych nechtěl, ostatně jedním z mých snů je vytvořit nebo se alespoň podílet na tvorbě animovaných filmů! To ale na Amize přece jen šlo pouze v dobách, kdy počítačový průmysl byl ještě v plenách a Amiga tehdy hrdě vyčnívala nad veškerou konkurencí. Postupem času bez pořádného upgradu nebyla práce ve vyšších rozlišeních rychlostně únosná a kdysi špičkové programy jako DeluxePaint nebo PersonalPaint byly najednou oproti konkurenci totálně neschopné. ![]() ![]() Na MorphOSu máme díkybohu alespoň TVPaint, jenž mi umožňuje alespoň nejzákladnější mnou požadované grafické úkoly - tvorba jízdních řádů:-), semtam nějaká ta jednoduchá grafika pro moje html dokumenty a ted bych chtěl zkusit obaly na CD a audiokazety. S TVPaintem mám nějaké problémy, občas záhadně zatuhává, ale jde v pohodě odpálit Scoutem, takže pokud jdu tvrdě za svým cílem, těch pár zamrznutí obětuju:-) Akorát mi HODNĚ chybí možnost aimace ve stylu DPaintu! Jistou nadějí je pokus upravit formou patchů pro MorphOS Perfect Paint, což se zatím bohužel nedaří na 100 procent, no a podle Lukyho se recenze velmi pochvalně vyjadřují o Pixel32 - ten jsem ale měl tu čest vidět pouze v docela prachbídné MorphOS demoverzi, ale zkusím si o něm sehnat víc informací a možná risknout jeho koupi... V dobách největší amigácké krize vzniklo pár zajímavých PPC only dem. Já jsem svůj hardwarový životopis dotáhl na 68060 s 48MB RAM a po zralé úvaze jsem se rozhodl, že do PPC Amigy nepůjdu. Ale naštěstí mi cestu zkřížil Pegasos a taxe přece jen můžu na ta demíčka mrknout:-) Nabízí se tvorba od VenusARt, třeba Everything Dies, ale mě nijak zvlášť dílka těchto průkopníků nezaujala. Mnohem víc jsem si oblíbil klipy od MadWizards, které jsou takové klidnější, melancholičtější a snaží se divákovi něco říct. Vašim zrakům a slechům bych rozhodně doporučil i Sulaco od grupy Encore a nezapomeňte na dynamické NoSync od Universe. Sice je to beta, ale nespadla ani jednou a brutálně našlapanej tranceovej track nenechá určitě nikoho chladným!!! ![]() |